מזונות אישה

מזונות אישה

מטרתם של מזונות אישה היא לשמר את המצב הכלכלי הקיים של האישה עד לגירושין עצמם.

עורכת דין משפחה ומגשרת איריס שוורץ מתמחה בדיני משפחה ובעלת ניסיון רב בייצוג בהליכי גירושין. היא תוכל לייצג אתכם ולדאוג שזכויותיכם לא יפגעו בכל אחד מהשלבים עד לאישור הגירושין ותקבלו את כל המגיע לכם על פי חוק.

עורכת דין משפחה איריס שוורץ. מקצועיות. מומחיות. יחס אישי

מה כוללים מזונות אישה

זכותה של האישה למזונות תידון על פי הדין העברי הקובע כי הבעל חייב במזונות אישה כל עוד הוא ואשתו נשואים זה לזו. הדבר מחייב גם אם הדיון מתקיים בבית הדין לענייני משפחה.

על פי הכלל "עולה עימו ואינה יורדת" זכאית כל אישה נשואה למזונות האישה מבעלה בסכום שמאפשר לה לשמור על רמת החיים שאליה הייתה רגילה במשך שנות חייהם כזוג נשוי. במסגרת תשלום מזונות אישה על הבעל לדאוג כל צרכי קיומה ורווחתה של אשתו: מזון, דיור, הוצאות החזקת הבית כולל משכנתא או שכר דירה, צרכים רפואיים, ביגוד, חוגים, לימודים, החזקת רכב, קוסמטיקה וכל סכום אותו היתה רגילה להוציא במהלך חייהם המשותפים.

עד מתי ישולמו מזונות אישה

הבעל יחויב לשלם את מזונות האישה עד הגירושין עצמם, או במקרה של אישה המסרבת להתגרש- עד שבית הדין הרבני ייתן פסק דין לגירושין.

מה השפעת הכנסותיה של האישה על גובה מזונות אישה?

במקרה בו האישה עובדת רשאי הבעל לטעון כי הכנסותיה מספקות את צרכיה ולכן אין עליו לשלם מזונות האישה בכלל או שעליו לשלם מזונות מופחתים.

במקרה כזה מחשבים ומפחיתים את הכנסותיה (מעבודה, רכוש, קצבאות וכו') מהסכום שנקבע כדרוש לה על מנת לשמר את רמת החיים אליה הורגלה.

במקרה בו הכנסתה אינה מספיקה, הרי שעל הבעל להשלים הסכום והאישה תקבל סכום שייחשב כהשלמת מזונותיה.

מזונות אשה

האם אישה שעזבה את הבית זכאית למזונות אישה?

אם הפרידה נובעת ממעשיו של הבעל או מרצונו הלא מוצדק – תהיה האישה רשאית למזונות. לעומת זאת, במקרה שהעזיבה שלה היא כתוצאה ממעשיה שלה או מרצונה הבלתי מוצדק ו/או אם יש בהכנסותיה כדי למלא אחר צרכיה – יהיה הבעל פטור מלשלם את מזונותיה.

שלילת מזונות אישה - באלו מקרים נוספים יופסקו מזונות האישה?

אם לבעל תהיינה ראיות כי אשתו זנתה תחתיו, הרי שהאישה במקרה שכזה, מפסידה את מזונותיה, מתנותיה וכתובתה.

דיון בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה?

בפני אישה העומדת לתבוע מזונות אשה עומדות שתי האפשרויות, אולם אם הבעל יקדים אותה ויגיש תביעה לגירושין (ויכרוך את ענייני המזונות בתביעתו) בבית הדין הרבני, הרי שהיא לא תוכל לפנות לבית המשפט לענייני משפחה.

עורכת דין משפחה ומגשרת איריס שוורץ מתמחה בדיני משפחה ובעלת ניסיון רב בייצוג בהליכי גירושין. היא תוכל לייצג אתכם ולדאוג שזכויותיכם לא יפגעו בכל אחד מהשלבים עד לאישור הגירושין ותקבלו את כל המגיע לכם על פי חוק.

והנה מקרה שהיה...

הגיעה אלי אישה כבת 45, לאחר שבעלה החליט ביום בהיר אחד ללא התראה מוקדמת לעזוב את הבית, בתואנה שמרגיש חנוק ולא יכול להמשיך עוד בקשר הנישואין.
הוא הציע לה לפנות להליך גישור. 
היא מבחינתה היתה בהלם מוחלט, ולא הבינה כלל את השלכות הנלוות. האישה נכנסה לפניקה ולחרדה לגבי העתיד הכלכלי שלה, בפרט שבאותה עת לא עבדה והייתה סמוכה על שולחנו.
תחילה הייתה מיוצגת על ידי עורכת דין אחרת, לאחר מכן פנתה אליי, ואני ייצגתי אותה.

התחלנו הליך גישור. לא הייתה נכונות מצידו לחשוף מסמכים, מה שהוביל לימים להליכים משפטיים.
גם במסגרת ההליך המשפטי היתה פניה נוספת למגשרת אחרת, אך האישה לא היתה מוכנה נפשית להיות שם.

עת הגשתי לה תביעה למזונות אישה – נתבקש תביעת מזונות אישה בעבורה ומזונות ילדים בעבור שני ילדיה, מכיוון שהבת הבכורה כבר עברה את גיל 18.
בית המשפט התרשם שיש מקום לחייב את האיש במזונות, שכן לא עבדה.
בא כוח הבעל ניסתה בכל דרך אפשרית למנוע חיוב האיש בתשלום מזונות אישה – דבר שכאמור לא צלח – בתואנה כי לא מממשת את פוטנציאל השתכרותה.

הבעל חויב במלוא ההוצאות עבור הקטינים, בתשלום המשכנתא שהייתה כ- 12,000 ₪ ובמזונותיה בסך של 5,000 ₪ . (במהלך תקופה של שנתיים וחצי קיבלה מזונות אישה). גם באותה עת היתה בשלהי לימודיה וגם שם ניסה בעלה להוכיח כי עובדת ויוצאת מעשי ידיה תחת מזונותיה- דבר שכאמור לא הוכח.
בסופו של דבר הגענו להסכמות ביחס לתשלום מזונות אישה – הווה ועתיד גם לאחר הגירושין וזאת במסגרת מתווה שנקבע בבית הדין הרבני. (שכן עם הגט אין מזונות אישה וכאן היה חשוב לי ליתן לה בטחון עד שתעמוד על הרגליים).

בעניינם של הצדדים ניתן פסק דין שהתייחס אף למזונות שיקום לאחר הגט בשל הפער ביכולת השתכרות (סוגיה רכושית שאינה רלבנטית לדיון זה).

נושאים קשורים