הסכם ידועים בציבור

הסכם ידועים בציבור

עורך דין ידועים בציבור איריס שוורץ - 23 שנים של מקצועיות ומומחיות בעריכת הסכם ידועים בציבור

האם ידעתם שלא כל ידועים בציבור מקבלים באופן אוטומטי מחצית מהרכוש שנצבר להם ביחד עם בן/בת זוגו במהלך חייהם המשותפים?

הלקוחות ממליצים...

איריס היא מדהימה וסופר מקצוענית

דירוג:

עורך דין משפחה

איריס היא מדהימה וסופר מקצוענית. יש לה חשיבה מהירה, זיכרון מעולה והיא מאוד אנושית וסימפטית. יש לה לב ענק, אם אני צריכה משהו היא מיד חוזרת אליי ובכל שעה, היא אישה מדהימה! ממליצה לכל אחד שצריך עו"ד בתחומים אלו לקחת אותה.

בנוסף היא הצליחה להשיג לי את מה שרציתי בענייני הגירושין, אישה ישרה מאוד ולא עובדת על שקרים אלא רק על נתונים אמיתיים. היא מתמחה בהמון תחומים.

א.א.

הסכם גירושין

הסכם ידועים בציבור - תקציר

  • ידועים בציבור יהיו כאלו שיקיימו מספר קריטריונים: ניהול חיי זוגיות, משק בית משותף וכדו'
  • בניגוד למקרים של בני זוג נשואים, במקרה של ידועים בציבור יש צורך להוכיח כי הייתה כוונת שיתוף
  • עצם היותם של בני זוג ידועים בציבור אינה מקנה להם זכויות אוטומטיות בנכסים
  • לידועים בציבור אין זכות לתבוע מזונות, אולם ישנם מקרים מסוימים שניתן.
  • יש חשיבות גדולה בעריכת הסכם חיים משותפים עבור ידועים בציבור על ידי עורך דין ידועים בציבור

כאשר בני זוג רוצים לקבל הכרה בתור ידועים בציבור, הם צריכים להוכיח את הסטטוס הזוגי שלהם (בשונה מזוגות נשואים).

בפסיקה הוגדרו מספר קריטריונים, אשר בהתקיימם בני הזוג נחשבים כידועים בציבור. עיקרם הוא: ניהול חיי זוגיות וניהול משק בית משותף.

הכרה הזו חשובה, שכן ידועים בציבור יכולים לקבל זכויות סוציאליות והטבות אחרות (כגון: קצבת שארים, תוספת לקצבת זקנה ועוד) בדומה לבני זוג נשואים.

חשוב לציין כי לא כל ידועה בציבור זכאית למחצית הרכוש שצבר בן זוגו ועליה להוכיח כוונת שיתוף ספציפית, בניגוד לזוג  נשוי עליו חל חוק יחסי ממון בין בני זוג.

למעשה, בניגוד למקרים של בני זוג נשואים הרי שבמקרה של ידועים בציבור יש צורך להוכיח כי הייתה כוונת שיתוף.

והנה מקרה שהיה:

לפני שנים אחדות הגיע אלי אדם כבן 70 וסיפר שבת זוגו הגישה תביעה למזונות כידועה בציבור שלו ואף תבעה מחצית מהזכויות בדירת המגורים שנרכשה על ידו.
כבר בפגישה הראשונה הוא ציין שמבחינתו בת זוגו כלל לא הייתה הידועה בציבור שלו ושהוא אף דאג להחתים אותה על הסכם שכירות בטרם עברה לגור עימו.

בפועל, התברר כי אותה אישה הייתה בת זוגו כששניהם היו בני 17 ואף נכנסה ממנו בשעתו להריון. הקשר בין השניים חודש לאחר גירושי שניהם, והאישה עברה להתגורר בדירה שלו. הם ניהלו משק בית משותף והם נחשבו לבני זוג ידועים בציבור לכל דבר ועניין.
מכיוון שלא ניתן היה להכחיש את היותם ידועים בציבור, בחרתי להתנגד לדרישתה למזונות ולקבלת מחצית מרכושו.

בית המשפט החליט כי אין לחייב את הגבר בתשלום מזונות, אך החליט להכיר בזכותה על מחצית מדירתו וזאת למרות שהראיות שהוצגו בפניו הוכיחו אחרת והאישה לא הצליחה להוכיח את אשר נדרש על הפסיקה – כוונת שיתוף ספציפית.

החלטתי לערער על פסק הדין שניתן כנגדו ולזכותה של האישה, ומשהבינה האישה במסגרת הדיון שהתקיים בערעור בבית המשפט המחוזי שהיא עלולה להפסיד, היא הסכימה להתפשר. גם מרשי הסכים להעביר לה סכום של כ – 90,000 ₪ שכן גם הוא רצה שהערעור יהיה מאחוריו.
בפועל הדירה נשארה בבעלותו המלאה.

הסיפור הזה רק מדגיש עד כמה מומלץ לקבל ייעוץ משפטי בכל הנוגע למעמד הידועים בציבור מעורכת דין כמוני המתמחה בדיני משפחה. כך למשל אמליץ לכל לקוחותיי לערוך הסכם לחיים משותפים על מנת לעגן זכויות וחובות וליצור הפרדה רכושית, ככל שזה רצון הצדדים.

ידועים בציבור - הגדרה

זוגות רבים מעדיפים כיום לחיות יחד, תחת קורת גג אחת מבלי להתחתן וחלקם אף יולדים ילדים משותפים. אל ציבור זה מצטרפים גם כל אותם זוגות מנועי חיתון.

שני סוגים אלה של זוגות נחשבים לידועים בציבור אם בחרו, על אף שלא נישאו, להחיל על מערכת היחסים שלהם את כל זכויותיהם וחובותיהם של זוגות נשואים, כדוגמת הלכת השיתוף – ניהול בית משותף וקיום חיי משפחה.
זוגות שכאלה יכולים לרשת האחד את השני, ליהנות מזכויות מהמוסד לביטוח לאומי, מזכויות ירושה, לקבל קצבאות שארים ובמקרים מסוימים גם לזכות במזונות.

לעומת זאת, אם נוצרת פרידה הרי שקיים נטל הוכחה שונה עבורם בכל הנוגע להלכת השיתוף, וזאת בהשוואה לזוגות נשואים כדין. במקרה של פרידת ידועים בציבור נטל ההוכחה כבד יותר ועל הצד התובע להוכיח הלכת שיתוף לגבי כל נכס שלא נקנה ביחד ולא שימש אותו ואת בן/בת הזוג בחיי היומיום שלהם.

חשוב לזכור שנכון לשנת 2020 הסטטוס של ידועים בציבור טעון הוכחה, שכן לא קיימת חקיקה מסודרת בנושא, ולכן ההחלטה מי הם ידועים בציבור נתונה לשיקול הדעת של בית המשפט.

הסכם ידועים בציבור

ידועים בציבור - האם זכאים לשיתוף בנכסים?

עצם היותם של בני זוג ידועים בציבור אינה מקנה להם זכויות אוטומטיות בנכסים שלא הייתה כלפיהם כוונת שיתוף כקניין משותף. בכל הנוגע לרכוש ונכסים שנרכשו רק על ידי אחד מבני הזוג יש להוכיח את כוונת השיתוף כלפיהם.

ידועים בציבור - האם ניתן לתבוע מזונות?

לידועים בציבור אין זכות כזו ואולם, הפסיקה קובעת כי הם יהיו זכאים למזונות אזרחיים בנסיבות מסוימות כגון: הסכם מפורש בין הצדדים בנוגע לרכוש. מטרת מזונות אלו היא להבטיח המשך קיומה של 'רמת החיים' של בת או בן הזוג ה'חלש' ואף לאפשר את שיקומם לאחר הפרידה.

 

חשיבות עריכת הסכם חיים משותפים

הסכם חתום שכזה מגדיר את בני הזוג כידועים בציבור. ההסכם מגדיר את תאריך תחילת החיים המשותפים, את הכללים לגבי שיתוף הרכוש ואת אופן הפרידה והיה ותקרה. הוא אינו כולל ענייני צוואה והורשה.
על מנת להגן על הזכויות שלכם כמו גם על רכושכם מומלץ בחום לערוך הסכם חיים משותפים בו תעגנו את אופי מערכת היחסים הזוגית שלכם – את מידת השיתוף הכלכלי/רכושי ואת כל הזכויות שלכם כידועים בציבור.
את ההסכם מומלץ לעשות בעזרת עורכת דין לענייני משפחה וזאת מכיוון שאין מקרה אחד של ידועים בציבור דומה לשני. לכל זוג יש את הנושאים המיוחדים והחשובים לו אותם יש להכניס להסכם החיים המשותפים שלו.

 

עורכת הדין והמגשרת איריס שוורץ מתמחה בדיני משפחה ובעלת ניסיון רב בעריכת הסכמי חיים משותפים ובייצוג של ידועים בציבור בתהליכי פרידה.
היא תוכל לסייע לכם להגיע להסכם שיספק לכם ודאות לגבי עתידכם, ושיכיל פתרונות מעשיים לכל נקודות המחלוקת שעלולות להתעורר ביניכם, ולייצגכם במידה והיחסים יעלו על שרטון ויגיעו לכדי פרידה.