משמורת הילדים

משמורת הילדים

אחד הנושאים המורכבים בהליך הגירושין הוא משמורת הילדים

האם המשמורת תהיה משמורת משותפת? האם יהיה הורה משמורן עיקרי? ואם כן – מה יהיו הסדרי השהות עם ההורה האחר? גם גובה תשלום המזונות שיש לשלם נגזר מהחלטות אלו.

משמורת ילדים - עורך דין משפחה ומגשרת איריס שוורץ היא בעלת ניסיון רב בהליכי גירושין

משמורת מלאה ומשמורת משותפת - סקירה ופרשנות

הליך פרידה או גירושין כולל החלטות משמעותיות רבות לגבי שני הצדדים. אחד הנושאים הרגישים ביותר, ואשר מושם עליהם דגש הוא הילדים. כיצד תתבצע המשמורת על הילדים?
האם יש מקום למשמורת משותפת? האם משמורת מלאה? ומה קובעים עם זמני השהות?
אם ההורים לא מצליחים להגיע להסכמה ביניהם, הם יכולים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית דין הרבני (כאשר מדובר ביהודים) ולהגיש תביעה, כדי שהערכאה השיפוטית תכריע בנושא.
במקרים של מחלוקות בין הצדדים , הערכאה השיפוטית המתאימה ממנה פקידת סעד לסדרי דין אשר ממליצה לגבי משמורת הקטינים.
ניתן לתבוע משמורת מלאה או משמורת משותפת, אך הנ"ל תלוי במפר פרמטרים, גיל הקטינים ועוד.

משמורת משותפת / אחריות הורית משותפת

הסדר של משמורת משותפת הוא כזה, אשר במסגרתו לשני ההורים יש משמורת על הילדים, והם מגדלים אותם ומטפלים בהם בצורה שווה, ככל האפשר.
לא בכל מקרה, בית המשפט למשפחה ו/או בית דין הדין הרבני יורה על משמורת משותפת. הפרמטרים העיקריים לקביעת משמורת משותפת הם: כאשר קיים שיתוף פעולה בין ההורים ותקשורת טובה, כאשר ישנה קרבה במקום המגורים, כאשר לנגד שני ההורים עומדת טובת הילדים והם מצליחים לשמור עליה על אף הפירוד. הערכאה המשפטית גם תבחן שלהורים יש מסוגלות הורית טובה, ושהילדים מעוניינים במשמורת משותפת (רלוונטי, כמובן, לגילים בהם הילדים יכולים להביע את דעתם ולהבין את המשמעות של ההסדר).

משמורת מלאה

לפי הסדר של משמורת מלאה, להורה אחד יש משמורת על הילד, ואילו להורה האחר נקבעים זמני שהות (לשעבר: הסדרי ראיה).
ע"פ חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות – עד גיל 6 הילדים אצל האם אך אין בכך כדי למנוע משמורת משותפת לילדים מתחת לגיל 6. אין בכך כדי לאיין את זכותה של האם למשמורת.

זמני השהות יכולים להיקבע בהסכמה של ההורים, במסגרת הסכם גירושין או הסכם רלוונטי אחר שערכו ביניהם (למשל: צדדים שחברו כדי להביא ילד משותף לעולם, אך לא היו בני זוג), או ע"י בית המשפט.
זמני השהייה יהיו שונים ממשפחה למשפחה וייקחו בחשבון גם את גיל הילדים. עם זאת, לרוב הם יכללו פרמטרים דומים: מפגש של הילד עם ההורה הלא משמורן – פעם או פעמיים בשבוע הכוללים לינה וכן שהיה אצלו כל שבת שנייה. גם החגים והחופשות יתחלקו בין ההורים – במידת האפשר.
כאשר מדובר בילדים גדולים, בגיל העשרה, יהיה משקל גדול יותר לרצונותיהם ופעילויותיהם, בהקשר של קביעת זמני שהייה.

טובת הילד

עקרון טובת הילד הוא עיקרון על, אשר מנחה את בית המשפט, כאשר הוא מחליט החלטות הקשורות בילדים. טובת הילד כוללת את צרכיו, הזכויות שלו, העדפותיו ובחירותיו.
גם בבית המשפט לענייני משפחה וגם בבית הדין הרבני, ההכרעה בשאלת המשמורת תהיה בהתאם לעיקרון טובת הילד.
חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 (להלן: "החוק") קובע בסעיף 17, כי: "באפוטרופסות לקטין חייבים ההורים לדאוג לטובת הקטין בדרך שהורים מסורים היו נוהגים בנסיבות העניין."
כדי להכריע מהי טובת הילד, בית המשפט ובית הדין יכולים לפנות למומחים שונים, אשר יבחנו את טובת הילד בכלים העומדים לרשותם. מדובר בפסיכולוגים, עובדים סוציאליים וכד'.

משמורת הילדים

חזקת הגיל הרך

בהתאם לסעיף 25 לחוק, אם ההורים לא מגיעים להסכמה, בית המשפט רשאי לקבוע את המשמורת (בין היתר) כפי שייראה לו בהתאם לטובת הקטין, ובלבד שילדים עד גיל 6 יהיו אצל אמם, אם אין סיבות המונעות זאת.
ואולם, עם השנים חל כרסום בחזקת הגיל הרך, ובשנים האחרונות במקרים המתאימים, נקבעת משמורת לאב, גם אם הילדים מתחת לגיל 6.
כל מקרה, כאמור, ידון לגופו בהתאם לנסיבות ולטובת הילד.

מזונות ילדים ומשמורת

חישוב מזונות ילדים יעשה בכל מקרה ע"פ נסיבותיו, תוך הבאה בחשבון של פרמטרים מסוימים, ביניהם: תשלום בהתאם לגיל הילדים, צרכי הילדים, הכנסות ההורים והסדרי המשמורת.
בעקבות בע"מ 919/15, אשר ניתן בחודש יולי שנת 2017, חל מהפך בנוגע לחישוב דמי המזונות לילדים שנמצאים במשמורת משותפת. מזונות הכרחיים, שהיו מוטלות על האב וכן ההוצאות השוטפות האחרות, בוטלו, ונקבע כי שני ההורים יישאו ביחד בחובת תשלום המזונות, בהתאם לזמני השהות שלהם עם הילדים ובהתחשב בהכנסותיהם.

לפיכך, במקרים בהם האם משתכרת היטב, ומשכורתה דומה או זהה למשכורתו של האב, האב לא ישלם לבדו (בהתאם לגיל) כפי שהיה בעבר, אלא תתבצע חלוקה הוגנת ומתאימה בינו לבין האם, כאשר ביהמ"ש הנכבד יבחן ויבדוק את הכנסות הצדדים, את זמני השהות שמתקיימים ובפועל ואת צורכי הקטינים.
הלכת בית המשפט העליון תקפה החל מגיל 6, וכאשר הילדים נמצאים במשמורת משותפת.
יצוין, כי כיום, לעתים גם מתחת לגיל 6, ובמקרים המתאימים, שני ההורים יישאו בנטל המזונות. כאמור, בהתחשב בהכנסותיהם ובזמני השהות המתקיימים בפועל.

עורכת דין משפחה איריס שוורץ המתמחה בדיני משפחה גירושין וגישור תסייע לכם להגיע להסדר שיציב את טובת הילד בראש סדר העדיפויות, תוך התחשבות בצרכיכם וביכולות שלכם.

עם זאת, במקרים בהם אין הסכמה, ומגיעים לדיון בבית המשפט לענייני משפחה, עו"ד איריס שוורץ תלווה אתכם ותעזור לכם להציג את הטיעונים שלכם בדרך הטובה ביותר האפשרית.