עילות גירושין

עילות הגירושין

כשאין בידי בני הזוג להסכים על גירושין, על הצד התובע גירושין להוכיח עילות גירושין המוכרות בדין העברי, על מנת שבית הדין ייתן פסק דין המחייב את הצדדים להתגרש.

לפיכך, ונוכח מורכבות ההליך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה, טרם הגשת תביעת גירושין, או כאשר הוגשה כנגד אחד מבני הזוג תביעת גירושין.

עילות הגירושין - עורך דין משפחה איריס שוורץ תעמיד לרשותכם את ניסיונה הרב בטיפול בנושא עילות גירושין

הסכם גירושין

עילות הגירושין - תקציר

  • לפני הגשת תביעת גירושין, יש להוכיח עילות גירושין המוכרות בדין העברי
  • עילות הגירושין נחלקות לשני סוגים: עילות גירושין אובייקטיביות, עילות גירושין סובייקטיביות
  • במאמר שלהלן נפרט את עילות הגירושין שיכול כל אחד מהצדדים לטעות כנגד הצד השני

בית הדין הרבני עלול לדחות תביעת גירושין שתוגש ללא אחת מתוך עילות הגירושין המוכרות בדין העברי ואשר מפורטות במאמר זה.
עילות הגירושין נחלקות לעילות אובייקטיביות, שאינן קשורות להתנהגות מי מבני הזוג, ולעילות סובייקטיביות, הקשורות בהתנהגות.

עילות הגירושין עשויות להשפיע על ההליך המשפטי, בין היתר, על חיוב או אי חיוב במזונות אישה או כתובתה.

עילות גירושין שיכול לטעון הבעל כנגד אשתו

מחלות ומומים שונים לרבות מחלות פיסיות או נפשיות מתמשכות, המונעות מהאישה קיום יחסי אישות, בכפוף לכך שהבעל יוכיח כי לא ידע אודות מומים אלו טרם נישואיו;
במידה והמומים נוצרו לאחר הנישואים, אין לבעל עילת גירושין, אלא אם יש במומים אלו סכנת נפשות, כמו מחלות מדבקות, או אם יש בהם כדי למנוע מהאישה את האפשרות לקיים יחסי אישות.

עקרות האישה – אם האישה לא ילדה ילדים כתוצאה מעקרותה 10 שנים ממועד הנישואין לבעל;

עוברת על דת משה – האישה גורמת לבעלה לעבור עבירות הלכתיות (למשל: מקיימת יחסי אישות בזמן נידה, גורמת לו לאכול אוכל לא כשר בלא ידיעתו, וכו');

עוברת על דת יהודית – האישה נוהגת בחוסר צניעות, מקללת את הבעל, מעליבה אותו, או מכה אותו. יצויין כי הכוונה להתנהגות מתמשכת ואין די במעשים בודדים.
אך אם הבעל סלח לאישה והמשיך לחיות עימה, לא יוכל להגיש תביעת גירושין בגין עילה זו;

מעשי כיעור – מעשים שיש בהם להצדיק את החשד שהאישה זנתה תחת בעלה, אף אם אין הוכחות לכך, אלא נסיבות בהן ניתן להצביע על מעשה זנות על ידי האישה. יצויין כי לפי עילה זו, אין הבעל מחוייב לגרש את האישה, והוא יכול לסלוח לה, אולם הוא זכאי לעשות כן;

זנתה תחת בעלה – האישה קיימה יחסי אישות עם גבר אחר ולפיכך אסור לבעל להמשיך ולחיות עימה, והוא מחוייב לגרשה. במקרה זה האישה "אסורה על בעלה ועל בועלה", היא מפסידה את כתובתה, ואף לא זכאית למזונות מבעלה, ככל שהייתה זכאית; עילה זו מחייבת קיומן של הוכחות מוצקות.

מורדת – אישה המסרבת לקיים יחסי אישות עם בעלה לתקופה העולה על שישה חודשים, לאחר שבעלה מתרה בה, מהווה עילה מספקת לגירושין. זו עילה נפוצה, אך מורכבת להוכחה. בית הדין בודק אם סירוב האישה מוצדק או לא, ע"פ ההלכה, ובמידה וסירובה אינו מוצדק, היא עשוייה להיחשב כמורדת.

עילות גירושין

עילות הגירושין שיכולה האישה לטעון כנגד בעלה

מומים ומחלות – כשלבעל יש מחלות מסוכנות ומדבקות המונעות ממנו קיום יחסי אישות עם האישה, או מומים הגורמים לה להיגעל ממנו, והאשה יכולה להוכיח כי לא ידעה על כך לפני הנישואים; מומים ומחלות אלו, הינם בגדר עילת גירושין, אף אם נוצרו לאחר הנישואים.

עקרותאם הבעל עקר, והאישה תוכיח כך, היא תוכל בחלוף עשר שנים לדרוש את הגט. יחד עם זאת, אם לאשה ילדים מגבר אחר, עילה זו לא תיחשב כעילה מספקת לגירושין;

הבעל אינו יכול לקיים יחסי אישות עם אשתו, בשל בעיית אין אונות של הבעל;

סירוב הבעל לקיים יחסי אישות עם אשתו, למרות שאין לו כל מניעה לעשות כך, (במקרה כזה ייחשב הבעל "מורד", והאשה תהא זכאית לדרוש ממנו גט ואת תשלום הכתובה);

סירוב הבעל לפרנס את אשתו – זוהי עילת גירושין המחייבת בתשלום מזונות וכתובה. עם זאת כשהבעל אינו מסוגל לכלכל את אשתו למרות ניסיוניותיו, עילה זו לא תהווה עילת גירושין בפני עצמה.

אלימות פיסית או מילולית קיצונית של בעל כלפי אשתו – הכוונה לדפוס התנהגות ולא לאירוע בודד.

 

לפיכך, ונוכח מורכבות ההליך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה, טרם הגשת תביעת גירושין, או כאשר הוגשה כנגד אחד מבני הזוג תביעת גירושין.

יש לבחון בצורה מקצועית את עילות הגירושין ואת השלכותיהן על ניהול הלין הגירושין.

עו"ד איריס שוורץ תעמיד לרשותכם את המקצועיות והמומחיות שצברה במשך למעלה מ-21 שנים.

נושאים קשורים: