תביעה רכושית

תביעה רכושית בגירושין

כל הנכסים שנצברו על ידי הצדדים במהלך החיים המשותפים, נחשבים לנכסים משותפים, השייכים לשני בני הזוג בחלקים שווים

עורך דין משפחה איריס שוורץ ניסיון של 21 שנים בניהול תביעת גירושין

למידע אודות הסכם ממון >>

ככלל, כל הנכסים שנצברו על ידי הצדדים במהלך החיים המשותפים, נחשבים לנכסים משותפים, השייכים לשני בני הזוג בחלקים שווים, וכוללים נכסים מוחשיים, כגון: מקרקעין, רכבים, חשבונות בנק וחסכונות, זכויות סוציאליות ופנסיוניות, זכויות בעסקים ובחברות, ובנוסף כוללים נכסים בלתי מוחשיים, כגון: נכסי קריירה ומוניטין.

נכסים מוחשיים

חשבונות בנק וחסכונות: כלל החסכונות או החובות אשר בכל חשבונות הבנק, גם חשבונות בנק הרשומים על שם אחד מבני הזוג בלבד, משותפים לצדדים בחלקים שווים.

זכויות סוציאליות ופנסיוניות: כל הזכויות שצברו בני הזוג במקום עבודתם, במהלך החיים המשותפים, לרבות: פיצויי פיטורין, ימי חופשה, מחלה, קופות גמל, קרנות השתלמות, ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה. יודגש כי שווים יחולק באופן שווה בין הצדדים, גם אם נרשמו ע"ש אחד מהם.
מאחר וחלק מהזכויות לא יהיו נזילות במועד הגירושין/הפרידה, הן יהיו ניתנות למשיכה רק בעת פרישה מהעבודה, כלומר בתקופה מסויימת לאחר הגירושין/הפירוד. יחד עם זאת, חלוקת הזכויות הסוציאליות והפנסיוניות, יכולה להתבצע על ידי היוון וחלוקה מיידיים של כל הזכויות (הנזילות ואלו שאינן נזילות), כבר במועד הגירושין/הפירוד, בכפוף לכך, שבן הזוג בעל הזכויות מסכים לאיזון מיידי, אף של הזכויות שאינן נזילות.

באשר לנכסי פנסיה, החוק לחלוקת חסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, תשע"ד -2014, קובע הסדרים בעניין חלוקת החיסכון הפנסיוני בין החוסך ובין בן זוגו, באופן שלאחר מתן פסק דין יש אפשרות לבן הזוג של החוסך להירשם ישירות בגוף המשלם את הפנסיה. קיימים הסדרים ונהלים אשר ישמרו על חלקו של בן הזוג במועד הגירושין, תחת חשבון נפרד מזה של בן הזוג החוסך.
תחשיב שווי הזכויות ואופן חלוקתם בין בני הזוג, מצריך לרוב הערכה באמצעות אקטואר שעורך את החישוב של חלקו היחסי של בן הזוג בזכויות שיצטברו.

עסקים וחברות: יחולקו באופן שווה בין בני הזוג, גם אם מי מהצדדים לא עבד בעסק או בחברה. לצורך החישוב יסתייע בית המשפט בהערכת שווי העסק או החברה, באמצעות רואה חשבון מטעמו.

פירוק שיתוף במניות חברה: יכול להתבצע ע"י רכישת בן הזוג הפעיל בחברה את חלקו של בן הזוג שאינו פעיל, או ע"י מכירת המניות לצד ג' וחלוקת התמורה בין בני הזוג. לשם כך מסתייע בית המשפט ברו"ח מומחה הממונה על ידו, לשם הערכת שווי המניות, נכון ליום הקרע. בנסיבות מסויימות, יכול בית המשפט להורות על חלוקת המניות עצמן בין בני הזוג, זאת במידה ויסבור כי חלוקה כזו לא תגרום נזק לחברה.

 

דירת המגורים – על ההסדרים הקשורים בפירוק השיתוף בדירה, במסגרת הליך גירושין או פרידה, ניתן לקרוא בהרחבה תחת הכותרת "פירוק השיתוף בדירת המגורים".
יצויין כי קיים חוסר אחידות באשר לנכסים הנחשבים כ"נכסים משותפים", ובעניין זה פוסק בית המשפט בהתאם לשיקול דעתו, למשל במקרה שבו דירה נרכשה ע"י אחד מבני הזוג לפני הנישואין על בן הזוג האחר יהא להוכיח כוונת שיתוף ספציפית אשר באה לידי ביטוי בהתנהגות ו/או הבטחות של בן זוג לשיתוף בדירה תשלומי משכנתא שוטפים , שיפוצים מהותיים וכיו"ב .

תביעה רכושית

נכסים בלתי מוחשיים

נכסי קריירה, כושר השתכרות, ומוניטין: הנובעים מכישוריו האישיים של האדם, השכלתו, ניסיונו המקצועי, ושמו, ועשויים לגרום במהלך הנישואין לפער בכושר ההשתכרות. 
במהלך הנישואים, כל אחד מבני הזוג תורם לכלכלת הבית, לפי יכולתו: יש מקרים בהם בן זוג אחד מפתח קריירה, ואילו השני מטפל במשק הבית המשותף ובילדים, ואין בידו לפתח קריירה כפי שעושה בן זוגו.
כאשר קיימים פערים משמעותיים בין יכולות ההשתכרות של בני הזוג, ניתן לבקש מבית המשפט לבחון את הפערים ואת שווים, ולקבל בגינם פיצוי במסגרת חלוקת הרכוש. זהו למעשה פיצוי בן הזוג על ההקרבה שהיתה לו לטובת בן זוגו "הקרייריסט".

השיקולים בהם מתחשב בית המשפט למשפחה בקביעת שווי נכס בלתי מוחשי הינם, בין היתר: תקופת הנישואין, גילאי בני הזוג, היקף ההקרבה בתא המשפחתי, היקף הנכסים המוחשיים המחולקים, הנכסים שאינם ברי איזון, האם הצדדים עדיין עובדים, וכיוצ"ב. 
בית המשפט למשפחה פוסק פיצוי באמצעות תשלומים חודשיים שווים, או באמצעות תשלום חד פעמי, או בהתאם לאפשרות העולה מהתיקון לחוק יחסי ממון בין בני זוג- על ידי חלוקת הרכוש המשותף שלא באמצעות חלוקה שווה, אלא ביחס גדול יותר לטובת בן הזוג שטיפל במשק הבית במשותף, בהתחשב בנכסים עתידיים לרבות בכושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג.

מומלץ לקבל ייעוץ מעורך דין משפחה, שישפוך אור, על כלל הנכסים שניתן לכלול בתביעה רכושית בין בני זוג, במקרה הספציפי בעניינכם.

נושאים קשורים